NU: Fotboll. Hoppas Zlatan visar vägen ikväll. Är vansinnigt orolig för ett oavgjort resultat.
SEN: Läsning av Valmyndighetens ”Handledning – Röstmottagning i vallokal, val till Europaparlamentet 7 juni 2009”. Hoppas många går och röstar i den vallokal där jag arbetar imorgon. Hoppas många går och röstar överhuvudtaget. Blev lite orolig efter dagens nyhet om att hela 25 procent av svenskarna inte har en ening om att det är valdag imorgon. Vilken planet bor ni på? Dessa 25 procent kan inte ta del av nyhetsflödet överhuvudtaget.
Zaida till Bryssel

Nu har jag gjort mitt bidrag för att skicka en bra representant till EU-parlamentet. Jag tror på Zaida Catalán. Varför? Jo, hon står värderingar som ligger väldigt nära mina egna i de frågor som jag tycker det är viktigast att få fart på i Europa. Det handlar om hållbar utveckling, jämställdhet, jämlikhet och konstruktiv samverkan över gamla mögliga nationsgränser. Hon är ung, internationell och har gedigen kompetens. En bra kandidat helt enkelt.
Jag kunde även ha lagt min röst på Piratpartiet, men har inte hittat någon kandidat jag känner förtroende för. Dessutom vill jag inte gärna skicka en kandidat som är beredd att acceptera nästan vad som helst i frågor som inte rör deras egna så länge han eller hon får gehör för sina profilfrågor. Det vore liksom en aning kontraproduktivt om Piratpartiet får igenom sina integritetsfrågor, men genom att stödja något annat knas som kan hämma Europas hållbara utveckling.
Zaida Catalán är en person som står för det jag vill se mer av. Men, hon behöver en rätt stor mängd kryss för att bli vald.
Expressen vs. Wanja
Kan inte låta bli att reflektera över Expressens kampanj mot Wanja Lundy-Wedin. Chefredaktör M och hans kollegor är så till den milda grad förblindade av drivkraften att avsätta LO:s ordförande att de ljuger ihop en hel artikel där de intervjuar en annan kvinna och publicerar vad hon säger, och påstår att det är Wanja. De publicerar dessutom en bild av kvinnan och vilken normalt allmänbildad svensk som helst kan se att det INTE är Wanja.
Och så ber de om ursäkt och tror att det är bra så.
OK, Expressen gör så här ganska ofta. Och kommer undan med det i pressfrihetens namn. Fine. Jag läser inte skiten. Men ganska ofta om skiten. Därför föreslår jag att någon annan människa med stort patos och gärna lite rätthaverist-tendenser påbörjar en granskning av Expressen. På samma sätt som Expressen granskar andra.
Kör på. Ljug, hitta på en parallell verklighet. När någon kommer på dig är det bara att be om ursäkt och köra vidare.
Detta ska inte på något sätt som att jag tar ställning för Wanja. LO har aldrig haft mitt förtroende. Faktiskt betyder LO och Expressen ungefär lika mycket i mitt liv. Väldigt nära den absoluta nollpunkten.
Och nu har jag slösat bort några minuter av mitt liv på dem.
Aj då, nollkoll eller etnocentrism?
Lyssna på den första meningen hon säger.
Jag tillhör den allra sista årskullen i Europa som har egna minnen av krig, terror och förintelse.
En liten avslöjande groda. Om den är Marits eller någon urblåst PR-konsults låter jag vara osagt. Men jag skulle vilja lämna ett par argument till varför uttalandet minst sagt är anmärkningsvärt:
För det första: Balkan under nittiotalet
Ganska många europeéer upplevde bara för tiotalet år sedan krig, terror och förintelse – mitt i Europa.
För det andra: Flyktingar
Ganska många människor som bor i Europa har flytt från andra delar av världen. Från vad? Krig, terror och förintelse. Rätt många av dessa är barn.
För det tredje: Trupper från EU deltar ju i krig
Män och kvinnor från olika europeiska länder har deltagit eller deltar i det som kallas ”kriget mot terrorismen” och har därmed bekämpat och/eller bidragit till krig, terror och förintelse.
För det fjärde: Människor i Europa har offrats i krig
Under nämnda krig mot terrorismen har ganska många människor i Europa offrats och fängslats, torterats och försvunnit. För att någon bekämpar krig, terror och förintelse.
Jag tycker Marit Paulsens lilla uttalande i skogen är vansinnigt avslöjande. Den avslöjar en genomsvensk självgodhet. Ett resultat av nollkoll. Eller etnocentrism. Eller både och.
Min kandidat?

Och så lite politik på morgonen. Jag har börjat fördjupa mig i vad Zaida Catalán står för. Har följt henne lite på avstånd en tid och tror att hon kan bli mitt val 7 juni. Hon står för många värden jag tror på så nu följer jag hennes kampanj mer aktivt för att bestämma mig.
I landet där inget händer
Går Folkpartiet till EU-val med inga som helst nyheter. Mest gammal sursvensk retorik om EU:s bristfälliga jordbrukspolitik.
Kristdemokraterna vill ta itu med alkoholen eftersom vi dricker för mycket.
Folkpartiet å sin sida gör dessutom genemsam sak med Lärarförbundet och föreslår att skolan ska förstatligas. Ett nytt och ganska bra initiativ. Eller vänta, gammalt och bra. Skolan drevs av staten tills för nästan tjugo år sedan. Sverige tar ett steg fram och två tillbaka.
Det svänger.
Först inspiration, sen bedrövan

Började dagen med ett mycket bra möte. Tre timmars diskussion med beslutsfattare, tjänstemän och företagare om utveckingsfrågor. Öppet, förhållandevis prestigelöst och inspirerande. Jag fylldes av idéer och lust att arbeta. En skön känsla som återkom för första gången på ganska länge. Sen tog förmiddagen slut och jag gick iväg på nästa diskussion.

Där stod ytterligare tre timmar på programmet. Fler utvecklingsfrågor, ännu fler deltagare. Men när en forskare sakligt och länge redogjorde för utvecklingen i en annan del av Stockholm (jag vill inte hänga ut någon, men det handlar om ett ganska välkänt område i nordvästra Stockholm som förknippas med IT, teknik och ett högt hus med glasfasad) inte inneburit något för att göra det bättre för de som bor där blev jag alldeles bedrövad. På punkt efter punkt visade forskaren att utvecklingen och dess positiva resultat helt och hållet isolerades ifrån de boende i området. Att de boende på de flesta sätt fått det sämre under samma tid som den del av området som utvecklades fick det bättre och bättre.
Det känns som att samhället utvecklas primitivt och organiskt. Kanske är det bra, men när det känns som att dumhet gör att tillväxt inte ges utrymme att sprida sig är det inte bra. Inte bra alls.
Sen åkte jag för att hämta Ella på dagis, lite tidigare än vanligt eftersom personalen skulle ha APT.
Min väljarprofil
Har deltagit i två opinionsundersökningar idag. En via webben och en på telefon. Det var Novus Opinion som ville kolla upp en del saker. Bägge berörde inrikespolitiken och det finansiella läget. Den första var ganska inriktad på debatten om direktörslöner och den andra var ganska uppenbart beställd av Socialdemokraterna. Efter att ha levererat en hel del motsägelsefulla svar ska jag hjälpa Novus på traven. Här är min väljarprofil:
- Jag kommer med all säkerhet rösta på Miljöpartiet i kommande riksdagsval. Av den enkla anledningen att de driver frågorna om hållbar utveckling på det sätt som jag tror mest på för stunden.
- Jag uppskattar den sittande regeringens arbete främst för att de provar en hel rad nya alternativ som vi aldrig varit i närheten av tidigare. På gott och ont. Det är mycket som kan fungera bättre, men en återgång till traditionell S-politik kommer inte gagna Sverige i dagsläget. Det är den konstgjorda andningen som förlängt industridöden i Sverige exempelvis. Som håller oss kvar i ett ohållbart samhälle längre än nödvändigt.
- Dessutom uppskattar jag den sittande regeringens ganska rättframma retorik. Allra mest att de inte hymlar med att det håller på att gå åt helvete med den svenska ekonomin och att politiken inte kan göra något åt det. Det suger, men stämmer. Inga floskler i världen kan ändra på det.
- Jag tror inte att kollektivet går före individen. Jag tror att starka individer (dvs du, jag och ALLA andra) som frivilligt drar åt samma håll är betydligt starkare än motvilligt intvingade människor i kollektiv.
- Jag skulle nog helst vilja se en regering bestående av äkta socialliberaler som vågar ta det nödvändiga stegen för en hållbar utveckling.
- Dom finns inte, så jag lägger min röst på MP. Men ogillar att de knutit upp sig på höger-vänsterskalan när de inte behöver göra det.
Utegångsförbud är dagens ord
Utegångsförbud. Smaka på ordet. Det känns värdigt en diktatur. En totalitär polisstat. Vi får väl se om Folkpartiet gör slag i saken och presenterar ett formellt förslag om att införa det eller inte.
Är trött på Stockholm
Stockholm fungerar inte. Anledningen är enkel. Staden och dess kranskommuner styrs av människor som inte klarar av att lyfta blicken från det egna navelluddet. Jag vill påstå att Stockholm inte kommer funka förrän antalet kommuner i Stockholms län minskats till EN. Det visar sig gång på gång på gång att de som styr länet på vårt uppdrag inte klarar av att fatta kloka beslut för regionen. Politikerna värnar SIN kommun. Vilket känns ganska långt ifrån verkligheten.
Därför blir det aldrig någon ordning på infrastrukturen. Därför är vi inte så bra som vi kan vara på nyföretagande. Därför blir boendemiljöer allt mer segrerade och delaktigheten allt mindre.
Sveriges dyraste område att bo i på alla sätt styrs tyvärr sämre än de flesta andra städer i Sverige. Allt på grund av ineffektivitet och det faktum att kortsiktiga politiska beslut som förväntas leda till förnyat förtroende snarare än utveckling fattas på helt fel grund.
För mig återstår snart bara två val: bli politiker och försöka göra något för att påverka eller flytta härifrån.