Företagare är inga frälsare

Kan inte låta bli att kommentera det här med att landshövdingen på Gotland tycker att storföretagare bör få en annan regeltillämpning än andra. Eller rättare sagt Johan Stäel von Holsteins oerhört tramsiga debattartikel i ärendet. Vi är ganska många som tycker att företagare uppmärksammas för lite i Sverige. Och när vi väl gör det är det för att stollar som von Holstein leker pajas med sina gammalmodiga åsikter i media.
Att vara företagare gör inte en människa bättre. Den som har ett företag har valt att gå sin egen väg och visat mod. Det är bra. Bäst för den som vågar göra det. Men, att påstå att det gör henne eller honom bättre är inget annat än idiotiskt. I Sverige råkar det vara så att alla är lika inför rättigheter och skyldigheter. Åtminstone i teorin. Den som är företagare tjänar redan oerhört mycket på att göra sin grej. Tid och kanske lite pengar. Erfarenheter och glädje. Det är saker som löneslavarna aldrig får uppleva.
Företagarna är inga frälsare. De är bara kvinnor och män som bestämt sig för att göra sin grej. De belönar sig själva genom att göra det. Jag drömmer om den dagen när jag kan ta mitt företag till en nivå där det blir min försörjning. Den dagen det fungerar kommer vara min största belöning. Skulle staten eller kommunen gå in och premiera mig genom ett bygglov skulle jag bli förbannad.
Jag vill inte har några allmosor från det gemensamma samhället. Jag gör ju min grej.
”Alla former av privilegier som kan sporra och inspirera till entreprenörskapets hjältedåd måste prövas.”, skriver von Holstein. Skärp dig, säger jag. Det handlar väl för tusan inte om att skapa gräddfiler eller korruption. Det handlar väl snarare om en ny och friare attityd till företagande som försörjning. Att skolan inte går ut på att utbilda löneslavar. Att ingjuta mod i barn och ungdomar så att de vågar göra sin grej.
Johan Stäel von Holstein har just fulat ut sig som en gammeldags gubbstrutt. Marianne Samuelsson bör inte få fortsätta som landshövding på Gotland. Problemet är väl bara att varenda landshövding i hela Sverige får avgå samtidigt. Eftersom Sverige redan är storföretagarkorrupt. För det är ju inte småföretagare som mig, fotografen Sonia, min kompis Jenny eller pizzabagaren på hörnet som von Holstein tänker på.
Utan de som redan har. Som tycker de är värda lite mer. Och vill ha mycket mer.
Sluta koppla ihop girighet med entreprenörskap. Nu.

Människan Mona Sahlin är bäst

mona
Jag hade faktiskt förväntningar. Almedalen såg sin största publik för veckan och Marit Bergman sjöng Out on the piers så fint att mina ögon fuktades. Men Mona Sahlin kom inte ut med något nytt. Jag gillar henne och vill verkligen att hennes ledarskap ska leda till något bra, men i kvällens tal kom det mest ut floskler. Som om talskrivaren ansträngt sig på helt fel sätt. Att citera en bitter bilarbetare som säger ”Hellre en bil på parkeringen än en Maud i regeringen” är bara korkad och respektlöst. Det visar att Socialdemokraterna på allvar tror att industrin ska kunna avlöna personer som gör produkter ingen vill köpa.
Det är idioti baserat på idioti.
Jag tröttnade och gick och satte mig vid havet istället. Men, efter middag gick jag tillsammans med några kollegor till domkyrkan för att lyssna på det samtal Mona Sahlin och två personer från kyrkan skulle ha sent på kvällen inför publik. Och där hände något annat. I det samtalet kom människan Mona Sahlin fram. Fick tala till punkt. Bortom flosklerna som partiet kräver är hon i mina ögon en på alla sätt beundransvärd person.
En erfaren politiker och livserfaren kvinna. Det är synd att hon leder ett parti som strävar åt ett annat håll än det jag vill.

Otillåten opinionsyttring

Smaka på orden i rubriken. De gjorde att en kvinna greps i Sveriges Riksdag igår. Av nyhetsrapporteringen att döma är detta inget annat än pinsamt för alla inblandade. Men, kanske mest av allt, en pricipiellt ganska illaluktande liten historia som avslöjar något jobbigt med vårt finfina samhälle.
Nämligen att du kan bli gripen av polis om du har fel tröja på dig vid fel plats. Något som väl är värdigt vilken diktatur som helst.

Avgörs valet 2010 redan idag?

Just nu presenterar utbildningsminister Jan Björklund regeringens förslag till ny skollag. Frågan är om nästa års riksdagsval avgörs redan idag. Kommer retoriken vara för träig och onyanserad? Jan Björklund har ju en förmåga att framstå som herr Hård.
Är du intresserad kollar du här.

Lättare att förstå Vårdcentralerna

Dagens Nyheter publicerar just nu en serie artiklar som ganska tydligt berättar varför Vårdcentralerna fungerar som de gör. Det handlar, lite förenklat, om att konsultande stafettläkare får bonus utifrån hur många patienter de träffar och hur få prover de tar. Här i Stockholm är nämligen vården mest en jobbig utgift. Det handlar inte så mycket om hur människor mår, utan om hur dyrt det är för samhället.
Det här är mitt i prick av DN. De har satt ord på varför primärvården aldrig fungerar för mina barn. Landstinget utgår från att människor inte är sjuka. I landstingets värld är människor mest jobbiga. Därför är det bara specialisterna som kan hjälpa mina barn.
Därför går jag helst aldrig till Vårdcentralen med barnen.

Jag är inte humanist

hum
Gud finns nog inte. Så heter Humanisternas aktuella kampanj som lär bli en aning omtalad. Humanisterna är en organisation med makthavare som ”verkar för en humanistisk livssyn, där människan och människovärdet sätts i centrum”. Det låter ju fint. Men jag har en känsla av att Humanisterna inte gillar alla människor.
Jag gjorde testet på kampanjsajten gudfinnsnoginte.se. Och blev rätt illamående. Testet var nämligen oerhört polariserat och ganska fördomsfullt. Jag fick etiketten religiös, men verkade ganska öppen, varpå jag uppmanades att donera pengar till Humanisterna. Problemet var bara att frågorna inte var det minsta seriösa.
Men, nu är det så här att jag tycker den här organisationen luktar en aning ruttet. Det är ju inte små gummor på landsbygden som går i kyrkan på söndagarna som är deras mål. För mig stinker kampanjen islamofobi lång väg. Det kanske inte är det Humanisterna vill, de hatar nog all religion, men den här kampanjen stärker nog Sverigedemokraterna mer än Humanisterna.
Humanisterna vill, ungefär som Folkpartiet, rädda människor genom tvång och förbud. Genom att förvägra människor rätten att tro. Så här fint formulerar de sig:

Demokrati och mänskliga rättigheter är universella värden som måste gälla alla människor, oavsett var man råkar leva. Därför ifrågasätter vi alla former av religiös fundamentalism, New Age och pseudovetenskap.

Det kan ju låta bra, men jag undrar vem som definierar vad som är tillåtet att tro på och vad som inte är det. Vem definierar detta i humanisternas samhälle? Vad är egentligen skillnaden mellan att trycka ned tro eller ateism i halsen på andra?
Nej, jag dömer ut den här kampanjen och dess avsändare. För mig är det inget annat än en klockren uppvisning i intolerans, elitism och ren enfald. Ett gäng människor som tycker att alla som inte tänker som dem är fundamentalister.
Inget för mig. Jag gillar mångfald. Både av människor, tro och idéer.

Personval

OK, jag har lite på avstånd följt räkningen av kryss, dvs personvalen från gårdagen. Det visar sig att de flesta kryss var ganska förutsägbara och lätta förlamande för mig som vill ha ny energi i politiken.
Zaida Catalán
Min kandidat ser ut att få stanna kvar i Sverige. Hon har just nu fått 1516 kryss och ligger trea efter Carl Schlyter och Isabella Lövin. Tråkigt tycker jag som verkligen ville se Zaida i parlamentet.
Anna Maria Corazza Bildt
AMCB får stora mängder kryss av de moderata väljarna. Hon ser ut att ta en plats i parlamentet på bekostnad av Susanna Haby.
Alf Svensson
Kristdemokraternas väljare tycker det är för få konservativa äldre män i parlamentet och skickar Alf Svensson (71 år) istället för Ella Bohlin (30 år).
Marit Paulsen
Jag vet inte riktigt hur jag ska tänka här, men MP är den i särklass mest kryssade politikern i det här valet. Det är galet. Svenskarna och deras kryssande är lite labilt.

Kort valanalys

Glädjer mig åt att hållbarhetsfrågorna verkar väckts hos många väljare. Miljöpartiet har tagit jättekliv i Stockholm. I min egen valkrets fick partiet nästan 14 procent av rösterna. Glädjer mig också åt att valdeltagandet ökat sedan förra EU-valet. Men, det är fortfarande mer än hälften som skiter i att rösta. Och Sverigedemokraterna fortsätter vinna mark. Andra liknande partier i Europa tar också allt mer plats.  Samtidigt minskar intresset för parlamentsvalet i Europa som helhet. Inte ens hälften av de röstberättigade européerna bryr sig om att rösta.
Alltså håller vi på att sakta men säkert bädda för att lämna över makten till krafter som kanske inte alltid tycker att demokrati är jätteviktigt. Det känns på något sätt som en europeisk deja vu.
Det skrämmer mig att så få bryr sig. Men det glädjer mig att de som faktiskt gör det i allt högre grad bryr sig om hållbar utveckling.

Gulligt

img_0723
Jag kan inte annat än älska Valmyndighetens affisch. På ett imponerande sätt har någon/några lyckats skapa en totalt avhumanifierad bild av hur valet går till. Väntade hela dagen i vallokalen jag arbetade i på att det skulle komma in en orange och en grönblå alien och rösta. Men, de kom aldrig.