Inte så kul


Det börjar så bra. Hanna och hennes lag står upp fruktansvärt bra mot Grums på morgonen och vinner med 2-1, trots att Grums tjejer egentligen är bättre. Men med kämpaglöd och mycket smart spel krigar våra tjejer hem en seger och vinner sin grupp. Samtidigt gör Stuvstas bästa lag det de ska och vinner också sin grupp. Två lag, två gruppsegrar. Grymt.
Men ännu grymmare är det faktum att Sun Cup har ett oerhört knasigt system som gör att Stuvstas lag får möta varandra för att avgöra vilket som ska spela semifinal i A-slutspel och vilket som ska spela semifinal i B-slutspel. I den matchen krossar A-laget Hannas lag och för några av tjejerna slutar det i tårar.
Och så går det tungt för Hanna. Varken blodsocker eller humör funkar. Dessutom har hon nageltrång. Sitter på bänk oftare än hon är på plan. Jag vill att hon ska vara gjord av sten, men hon verkar mest vara som alla andra tolvåringar – av kött och blod och känslor.
Bittert som f-n. Knasiga regler i den här cupen. Att se Hanna bli krossad av sina kompisar var också bittert. Bu. Vill aldrig se det igen. Aldrig.

Zzzz zzzzz zzz

Ser fotboll på teven för första gången sedan EM. Hammarby möter Örebro borta. Inte mycket att rapportera om. Zzzzzzzz zzzzzzzz zzzzzzzz zzzzzzzz zzzzzzz zzzzzzz zzzzzz zzz zzzzzzz zzzzzzzzzzz zzzzzz zzzzzzz zzzz z z zzzzzzz zzzzzz zzzzz.
ÖSK leder med 1-0.
Tilägg efter nittio minuter: ZZZZZZZZZZZ 1-1.

On the road

Nu åker jag till Örebro för att se Hanna spela fotboll i två dagar. Sedan direkt vidare till Köpenhamn för att se Bruce Springsteen på söndag. Det svänger. Måste komma ihåg allt som ska med.

Hanna sluter mina cirklar i Örebro


Hanna är i Örebro. Hon spelar Örebrocupen i fotboll. Den spelade jag också när jag var tolv år gammal. Jag spelade i Adolfsbergs IK som hon och hennes kompisar i Stuvsta ska spela mot senare i veckan. Hon bor på Brunnsskolan, skolan hon skulle gått i om vi inte flyttat till Stockholm.
Den djupare meningen med detta är oklar, men det känns som att hon sluter mina cirklar. Själv åker jag och tittar på matcher i morgon kväll och på lördag.
Första dagens spel med sjumannalaget verkar ha gått bra. Två segrar, en oavgjord. Hanna har gjort ett mål och två assist och lät glad när hon ringde.

Tyskland vinstvarnar igen

Synd att årets underdog Turkiet släppte in det där avgörande målet. Det har tillsammans med Ryssland spelat den roligaste och mest sevärda fotbollen i årets EM. Samtidigt kan jag inte låta bli att imponeras av Tyskland. Stabila i gruppspelet. Lite sega idag, men i final igen.

Philip Lahms avgörande mål är världsklass. När får vi se en svensk vänsterback göra ett sådant? Aldrig.

Spanien vs. Italien

De vann sin grupp och vilade spelare i sista gruppspelsomgången. De har inte slagit Italien på mer än åttio år. De brukar alltid floppa i stora turneringar. Således talar inget för Spanien i EM:s sista kvartsfinal. Men, jag håller förstås på Spanien nu när Sverige är ute.

…fantastiskt!

Hurra för Ryssland. Och Hiddink. Fantastisk fotboll. De slår ut guldkandidaten Holland och känns som guldkandidater själva nu. Grymt bra. Arsjavin och Pavluychenko är outstanding.