Först fotboll, sen handledning

NU: Fotboll. Hoppas Zlatan visar vägen ikväll. Är vansinnigt orolig för ett oavgjort resultat.
SEN: Läsning av Valmyndighetens ”Handledning – Röstmottagning i vallokal, val till Europaparlamentet 7 juni 2009”. Hoppas många går och röstar i den vallokal där jag arbetar imorgon. Hoppas många går och röstar överhuvudtaget. Blev lite orolig efter dagens nyhet om att hela 25 procent av svenskarna inte har en ening om att det är valdag imorgon. Vilken planet bor ni på? Dessa 25 procent kan inte ta del av nyhetsflödet överhuvudtaget.

Zlatan vann skytteligan i Italien


Två mål från Zlatan i dagens match mot Atalanta. Nu är säsongen slut och Zlatan har vunnit ligaguldet och skytteligan. Det enda som krävs nu är att Barcelona öppnar kassakistan. Tänk: Zlatan, Messi och Henry.

Maradona om Zlatan

Det är bollen som avgör matchen, Zlatan behärskar bollen och hans kritiker kan bara hålla käften.

Maradona har koll. Och ikväll har Emir Kusturicas film om fotbollsguden svensk premiär.

FC Barcelona

Fantastico! Bravissimo. Säsongen kunde inte slutat bättre för världens bästa Pep, världens bästa Messi, världens bästa Iniesta, världens bästa Xavi och världens bästa fotbollslag. Om nu bara världens bästa Zlatan skriver på också…. blir nästa säsong minst lika bra.

Nordengelsk tragedi

Lite utanför allfarvägarna för vissa, mitt i händelsernas centrum för andra konstaterar jag sorgset att Newcastle United idag åkte ur Premier League. Det är sorgligt, men knappast oväntat. Newcastle behöver byggas om från början.

Wolfsburg tyska mästare


Idag stängdes Bundesliga. Wolfsburg vann sin första titel, och kan nog tacka skytteligevinnaren Grafite och hans anfallspartner Edin Dzeko för det. Tillsammans har de spottat in 54 mål under säsongen. Nu har de fyra stora korat sina vinnare. Nästa vecka avgörs Champions League. Sen är det slut för den här gången.

Fussball

Barcelona klara. Inter klara. United klara.
Wolfsburg vinner tyska ligan nästa helg. Snart är det bara Champions League-finalen kvar innan ett par månader av fotbollstorka inleds.

Tungt för fotbollen i Default City

Hammarby går inte alls. Förlust mot Mjällby i Svenska Cupen på onsdag och förlust mot Malmö på söndag, då är nog Tony G den första tränaren som får sparken den här säsongen. Är jag rädd. Hammarby spelar inte alls just nu. Inget funkar.
Djurgården ligger ungefär lika illa till. Och nu visar det sig att även de som har råd att flyga till bortamatcherna inte klarar av att ta en förlust. Men, att boxas på ett flygplan måste vara något av det dummaste man kan göra. Lär bli välförtjänt hårda straff för det.
Solnalaget tuffar dock på. Och Brommas pojkar får åtminstone rubriker för att ha allsvenskans sämsta arena.

Nationalsång för Örebro

Så har min gamla hemstad fått sin egen nationalsång. Och det är förstås stadens största rockband genom tiderna, Millencolin, som gjort den. Till och med jag som flytt från den här staden för ganska många år sedan nu blir lite rörd av slutklämmen:

Mellan Sörby och Karlslund
Mellan Svampen och Hemfjärdens grund
Nånstans där vill jag bo
Leva och dö i Örebro

Officiellt är låten en kampsång för ÖSK.