Ekonomi vs. fotboll

Ikväll borde jag och Camilla ägna oss åt deklarationen och månadens räkningar. Men konkurrensen är stenhård. CanalPlus visar derbyt mellan Hammarby och AIK. Sexan visar Manchester United-Milan. Och eftersom jag kommande två dagar ska arbeta stenhårt med att rädda stockholmarna och världen inom ramen för mitt dagliga värv känns det bäst att ladda upp i ryggläge med fotboll. Fjärrkontroll i handen. Derbyt för den lokala prägeln. Champions League för klassen.

Zlatan!

Världens bästa Zlatan vann Serie A med sitt Inter idag! Knappast oväntat, men ändå…

Tre-noll med vänstern

Stuvsta tar en meriterande seger mot ett av Stockholms bästa flicklag, Norsborg, i S:t Erikscupens första omgång. Fyra-ett till Stuvsta på Snättringes snålblåstkalla grusplan. Spelare nummer åtta, som råkar vara min dotter Hanna, är osäker på spel in i det sista på grund av tidigare sjukdom, ont i knä och häl, plus lite annat. Men hon kommer till spel trots allt. Lite blek om nosen och försiktigt i spelet, men i början av andra halvlek…

…springer hon på en förlorad boll…

…utmanar målvakten…

…rundar och måttar med vänstern…

…trycker till bollen…

…och ser den rulla in i mål…
Viktigt tre-noll, som fick Norsborgs tjejer att hänga lite med huvudet.

Hemmapremiär

Hammarby slog Trelleborg med 3-0 i en hemmapremiär som nog hade varit värd att gå på. Drygt tjugo grader och ett välfyllt Söderstadion. Mitt i april.

Tre av fyra engelska

Jag utgår ifrån att Liverpool tar sig vidare till semi imorgon, med tanke på att de har 3-0 från bortamatcen mot PSV med sig. Alltså kommer tre av fyra semifinallag i årets Champions League komma från engelska Premier League. Imponerande.

Roma krossas i Manchester

Efter den mest underhållande halvtimmen hittills i årets Champions League är Roma krossat av Manchester United. Tre-noll så här långt i en otroligt skönt tempofylld match. Frågan är om matchen dör nu, eller… Roma är förnedrat. Det står fyra-noll efter mål av Carrick, Smith, Rooney och Ronaldo. Fyra-noll!
Sju-ett. Helt galet.

Fotbollskväll

Intensiv fotbollskväll. Första GAIS-Hammarby, sen avgörande kvartsfinaler i Champions League mellan Manchester United och Roma, samt Chelsea och Valencia. Claes och Nordahl visar United på sexan. Hammarby kan jag se om jag skaffar Säsongskortet eller via Aftonbladets Zoom-tjänst. Den senare obetalbart kul för den som gillar endimensionell fotboll med små prickar.
Men först ska Hanna iväg på fotbollsträning mellan 17 och 18.30 och sedan hämtas efter innebandyträningen 20.00.